Primary Advertiser

אבוקדו מחשמל: חקלאות סולארית היא הדבר הבא

אסף לבנון, בשיתוף דוראל

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 18:34

כשמדברים על אנרגיות מתחדשות, שימוש משותף בקרקע הוא צורך השעה. ומה טוב יותר מלשלב חקלאות ואנרגיה סולארית באותו השטח? הבטחה של חשמל נקי וביטחון תזונתי לצד השבחת החקלאות שמאפשרת גם לגדל משמש וליצ'י מחוץ לעונה, גם להשביח עגבניות וגם לפשט גידול אבוקדו

חקלאות סולרית. יח"צ דוראל,
כשעושים זאת נכון – שני הצדדים יוצאים מורווחים/יח"צ דוראל

יעדי המעבר לאנרגיות מתחדשות מחייבים את ישראל להקים פרויקטים סולאריים רבים, אך כמדינה קטנה וצפופה, לא ניתן להקצות די קרקעות לפרויקטים מסוג זה. הפתרון טמון בשימוש משותף בקרקע - הצבת פאנלים סולאריים על גגות, מאגרי מים, מטמנות וחלקות חקלאיות. בניגוד לשאר הדוגמאות, הקמת פרויקט סולארי מעל חקלאות דורשת מומחיות כפולה - הן בפן החקלאי והן בפן הסולארי, וכשעושים זאת נכון - שני הצדדים יוצאים מורווחים.

חקלאות סולרית. יח"צ דוראל,
חקלאות סולרית/יח"צ דוראל
חקלאות סולרית. יח"צ דוראל,
"בונוס משמעותי נוסף הוא קבלת שטחים גדולים לייצור חשמל שלא יועדו לכך קודם לכן"/יח"צ דוראל

"בגדול, אנחנו מסתכלים על הפרויקט בשני אופנים: גידול חקלאי בקומה תחתונה וקיום של מערכת סולארית המספקת אנרגיה מתחדשת בקומה העליונה", אומר עובד יבין, מנהל תחום אגרו ומים בקבוצת "דוראל". "הקונסטרוקציה הסולארית הזאת מאפשרת לנהל חקלאות טובה יותר ויוצרת מצב של Win-Win: שימוש יעיל במשאבי הקרקע, חקלאות איכותית יותר בזכות טכנולוגיות מתקדמות - וייצור חשמל באותה יחידת השטח ממש. למעשה, שני הסגמנטים - חקלאות ואנרגיה סולארית - מתמודדים על אותם המשאבים: קרקע ושמש. האתגר הגדול הוא איך לגרום לשניהם להגיע ביחד - וזו ההתמחות שלנו. אנחנו מפתחים ומדייקים שיטות גידול והשקייה, סוגי גידולים ופרוטוקול גידול שלם שיודע לעבוד עם מערכת סולארית: הכנת הקרקע, תכנון חקלאות משולב בתכנון סולארי, הקמה משותפת של המערכת החקלאית והסולארית וניהול שוטף לאורך השנים של חקלאות למטה וחשמל למעלה. כך, ינוצל כל הפוטנציאל האפשרי שטמון ביחידת השטח, יחסכו משאבים, תתקבל תפוקה גדולה יותר ויסופקו ביטחון תזונתי לאזרחים וביטחון כלכלי לחקלאים. בונוס משמעותי נוסף הוא קבלת שטחים גדולים לייצור חשמל שלא יועדו לכך קודם לכן".

חקלאות סולרית. יח"צ דוראל,
יתרון נוסף ומשמעותי לחקלאי הוא שהמערכת הסולארית מספקת גם אפיק הכנסה קבוע, גם בתקופות בהן החקלאות אינה מוכנה לשיווק ומכירה/יח"צ דוראל

"החקלאים מקבלים אותנו בידיים פתוחות"

כחלוצת האנרגיות המתחדשות בישראל, דוראל ראתה את הנולד כבר לפני כ-4 שנים וחיפשה את הדרך המיטבית ליצור מערכות סולאריות המשלבות חקלאות. "צריך לקחת בחשבון שכשנכנסנו לתחום הזה, לא היה ידע משמעותי שנצבר בעזרת ייבוא מחו"ל, שכן מדובר בתחום בתולי בן פחות מעשור. אנו משתמשים בידע החקלאי שכן קיים בשטח ומבצעים איתו אינטגרציה לידע הסולארי הקיים אצלנו. את התורה הזאת אנו כותבים תוך כדי תנועה".

דוראל החליטה לעבוד בשיתוף פעולה עם חקלאים ובנתה שותפות מלאה שבמסגרתה החקלאי שותף באנרגיה המתחדשת שנוצרת. עובד יבין מדגיש שהשותפות עם החקלאים היא "מלמטה עד למעלה" ושהחזון של דוראל בתחום הוא ביצוע חקלאות מיטבית עם אנרגיה מיטבית תוך יצירת מצב בו כל הצדדים יוצאים נשכרים.

"אנו בוחנים גידולים חקלאיים שמצד אחד הם מזון בסיסי וחשוב לאדם ומצד שני כאלו שמסוגלים לחיות באחוזי צל משתנים. זאת מכיוון שהאנרגיה הסולארית מאפשרת הצללה של גידולים. הכלים הטכנולוגיים מאפשרים לנהל את אחוזי הצל של הצמח ולספק לו את הכמות האופטימלית. גם האבוקדו מהווה צמח שבעזרת מערכות סולאריות, ניתן לפשט את גידולו ולהגביר את ביטחון תפוקתו".

חקלאות סולרית. יח"צ דוראל,
חקלאות סולרית/יח"צ דוראל
חקלאות סולרית. יח"צ דוראל,
"האנרגיה הסולארית מאפשרת הצללה של גידולים"/יח"צ דוראל

איך מקימים את הפרויקט בשטח?

"נועצים עמודים בגובה של כמה מטרים, תלוי בגידול החקלאי, בשילוב מערכת השקייה. על העמודים מתקינים מערכת סולארית, העוקבת אחר השמש. הקונסטרוקציה מאפשרת לחסוך הרבה מאוד פעולות חקלאיות, כמו השקייה, ריסוס וגיזום. החקלאי, מצידו, מגדל את הצמח כרגיל, רק שכעת יש לו עזרים טכנולוגיים חכמים שעוזרים לו למטב את החקלאות ומקלים עליו בהתנהלות היומיומית. המערכת אף יכולה להגן על הגידולים החקלאיים מפגעי מזג האוויר, דוגמת אירועי קיצון אקלימיים כשרב או קרה. המערכות הטכנולוגיות יודעות לנוע, לעקוב אחר השמש, לתת לצמח את מנת האור שהוא צריך ולקבל מהצמח פידבק מתי יש לו מספיק אור".

יתרון נוסף ומשמעותי לחקלאי הוא שהמערכת הסולארית מספקת גם אפיק הכנסה קבוע, גם בתקופות בהן החקלאות אינה מוכנה לשיווק ומכירה.

וזה לא הכל. פרויקטים אגרו וולטאיים יכולים לספק יתרונות נוספים בתחום החקלאי, כמו למשל הארכת התקופה בה גדלים פירות עונתיים. למה שיהיה ליצ'י רק בקיץ ולא גם בסתיו, באביב ובחורף? בנינו קונסטרוקציה המאפשרת לחמם, לקרר, להגן על הגידול ולספק לו צל. אם הגידול יצליח - המשמעות תהיה הארכת חיי המדף של הליצ'י משמעותית. כך יתאפשר לחקלאי יבול רחב יותר ולצרכן - פרי איכותי על פני יותר חודשים בשנה".

באילו פרוייקטי חקלאות סולארית מתמקדת דוראל כיום?

"דוראל מקימה השנה כ-400 דונם בארבעה אתרים שונים בארץ: כ-200 דונם אבוקדו, כ-100 דונם ענבים, כ-30 דונם ליצ'י, מנגו ופסיפלורה והיתרה - גידולי שדה. זה סדר גודל חקלאי שהוא כבר כמעט מסחרי - ובנוסף מייצר עשרות מגה וואט של חשמל ירוק. אנו מקדימים הרבה מאוד גופים בארץ ובעולם בהגעה ליכולת גידול מסחרי ובניהול אנרגטי מיטבי.

אנחנו גם משקיעים רבות במחקר של הנושא - ב-2021 התחלנו להפעיל חלקה מחקרית באוניברסיטת בר אילן בה חוקרים את השפעות ההצללה על גידולים שונים. גדלים שם כיום עגבניות, בזיליקום, תפוחי אדמה, בצל ואננס. את הפן החקלאי של המחקר מוביל פרופ' יגאל כהן, חתן פרס ישראל לחקלאות ותוצאות הביניים בכיוון מאוד חיובי. את כל המידע הזה, ניישם כמובן בפרויקטים שאנחנו מקימים. זה רק עניין של זמן עד שניתן יהיה לקנות אבוקדו סולארי".

אסף לבנון, בשיתוף דוראל
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully