Primary Advertiser

החשיבות של אנרגיה מתחדשת בתקופות משבר ולחימה

יובל גולן, בשיתוף דוראל

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 16:53

משבר האקלים, ביקושי שיא לחשמל, מלחמות ואתגרים גיאופוליטייים מחדדים יותר מתמיד את הצורך באנרגיות מתחדשות. כיצד יזמות בתחום האנרגיות המתחדשות יכולה לסלול את הדרך גם לחוסן כלכלי ובטחון אנרגטי? יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, שמלווה את התחום מראשיתו בישראל, מסביר

אנרגיה ירוקה. יח"צ,
"הקמתם של פרויקטים סולאריים נוספים הם חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום והצמיחה"/יח"צ

משבר האקלים והשלכותיו על כדור הארץ מעסיקים את כלל המדינות המפותחות, שהתכנסו לאחרונה לוועידת האקלים של האו"ם בניסיון למזער את נזקיו. אחד הפתרונות הברורים הינו המעבר להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות (שמש, רוח וכיו"ב) במקום דלקים מזהמים. לפי דוח של סוכנות האנרגיה הבינלאומית אשר פורסם לאחרונה, אנרגיה מתחדשת תהפוך בתוך שלוש שנים למקור החשמל הגדול בעולם ותספק 35% מצריכת האנרגיה תוך שהיא עוקפת את ייצור החשמל מפחם.

אך בעוד שבאירופה האנרגיה המתחדשת היתה מקור ליותר מ-22% מייצור החשמל בשנה שעברה, מדוח שפרסם לאחרונה המשרד להגנת הסביבה, עולה שישראל עדיין תלויה בדלקים מזהמים. 10% בלבד מהחשמל המיוצר בישראל, מקורו באנרגיות מתחדשות, עדיין רחוק מהיעד שישראל הציבה לעצמה לשנת 2030 העומד על 30%. גם אצלנו, טוענים המומחים, הפתרון כולל סבסוד ייצור חשמל מביו גז, התייעלות בצריכת האנרגיה וכמובן מעבר מואץ לאנרגיות מתחדשות בשילוב אגירה.

"אנחנו נמצאים בתנופת בנייה של פרויקטים סולארים, אך כדי לעמוד ביעדים, ולהאיץ את המעבר לאנרגיות מתחדשות, יש צורך בשלושה דברים מרכזיים". מסביר יקי נוימן, מנכ"ל קבוצת דוראל. "ראשית כל, הקמה של פרויקטים נוספים תוך דו-שימוש בקרקע - אין בישראל מספיק קרקעות פנויות לפרויקטים קרקעיים גדולים ולכן צריך להקים פרויקטים מעל חקלאות, מאגרי מים, גגות וכו'. שנית - אגירת אנרגיה, שתאפשר שימוש בחשמל הסולארי בשעות רבות יותר לאורך היום. הגורם השלישי, הוא שוק חופשי - החל מ-2024 נכנסה לתוקפה הרפורמה במשק החשמל שמאפשרת - מכירה של חשמל בין יצרנים כמונו לקהל הרחב. כשהביקוש לחשמל מגיע מהציבור, מהחברות, זה מאיץ את האירוע. צריך להסיר חסמים בירוקרטיים ולתת ליזמים להקים את הפרויקטים".

seperator

גם בתקופת מלחמה: "ביזור המקורות הוא המפתח לביטחון אנרגטי"

מעבר ליתרונות הסביבתיים והכלכליים שיש בהקמה של פרויקטים סולאריים בשילוב אגירה, בתקופה הזו, מתחדדת גם החשיבות של הביטחון האנרגטי שהם יכולים לספק. "אם חלילה נפגעת תחנת כוח, היקפי הפגיעה על משק החשמל עלולים להיות דרמטיים" מסביר נוימן. "לעומת זאת, ביזור של מתקני ייצור החשמל מפחית את התלות במקור ייצור מרכזי אחד ועתודות החשמל מהסוללות במתקני האגירה יכולות להיות תחליף לגנרטור ולספק חשמל בעת הצורך. כמו כן, אחד היתרונות בפרויקטים סולאריים בעת משבר הוא שגם אם חלק מהפאנלים נפגעים, השדה הסולארי עדיין מייצר חשמל ושניתן לתקנו יחסית בקלות".

כיצד המלחמה השפיעה עליכם?

"כמה מהקיבוצים השותפים שלנו ממוקמים בדרומה של ישראל וספגו פגיעה במלחמה ויש לנו גם שותפים ביישובי קו העימות בצפון. אנחנו עומדים לצדם ועוזרים במה שניתן. תמיד היינו בקשר רציף עם הקהילות שם ועכשיו זה ביתר שאת. מטבע הדברים, גם חלק קטן מהפרויקטים נפגעו ותוקנו במהירות, כך שלא היתה השפעה ממשית על פעילותם. אנחנו ממשיכים בהקמה של פרויקטים בכל רחבי הארץ - מצפון ועד דרום. אני משוכנע שהקמתם של פרויקטים סולאריים נוספים הם חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום והצמיחה. זה טוב למשק החשמל, זה טוב לכלכלה, זה טוב לחקלאות ולסביבה, וזה מרכיב קריטי בבטחון האנרגטי של ישראל".

מנכ"ל דוראל, יקי נוימן. מיכה לובטון,
דוראל הייתה מוכנה לפני כולם לכניסתו של התחום באופן פורמאלי בישראל. מנכ"ל דוראל, יקי נוימן/מיכה לובטון

מפרויקטים קטנים על הגגות לפרויקטי ענק ברחבי העולם

נוימן מכיר את תחום האנרגיה הסולארית היטב, כמי שפועל בו מימיו הראשונים בישראל. "דוראל אנרגיה היא בהגדרה חלוצת האנרגיות המתחדשות בישראל", מציין נוימן. "דוראל הוקמה בשנת 1999 כחברת נדל"ן וניהול מקרקעין ואת פעילות האנרגיה שלה הקמנו בשנת 2007. הפעילות הראשונה שלנו בתחום, שהייתה הראשונה בישראל בכלל היתה התקנת מערכת סולארית על גגות שכונת הרחבה באחד הקיבוצים בישראל. שם למעשה החלה פעילותנו האינטנסיבית וההתמקדות בתחום הרחב של אנרגיות מתחדשות.

"צריך לזכור שבאותם ימים המושג אנרגיה סולארית לא היה מוכר בישראל ולא היה לנו ממי ללמוד כיצד מבצעים את הפרויקטים האלו בצורה טכנית. נסעתי ללמוד את התחום במדינות שונות בהן הוא כבר היה מפותח, בראשן גרמניה, שהייתה מובילת האנרגיות המתחדשות באותו זמן. בזכות ההיערכות הזו, היינו מוכנים לפני כולם לכניסתו של התחום באופן פורמאלי בישראל".

השינוי הפורמאלי אכן קרה, שנה בלבד לאחר שדוראל נכנסה לעומקו של התחום. "בשנת 2008 יצאה המדינה בפעם הראשונה באסדרה תעריפית שבה נקבע שכל מי שמתקין מערכת סולארית על גגות מבנים יקבל תעריף גבוה מאוד ביחס לנהוג היום. נוכח מוכנותנו המוקדמת, היינו החברה הראשונה שהתקינה מערכת סולארית על גג בניין באזור התעשייה שבקצרין שמכניסה רווחים גבוהים מהחשמל המיוצר בה".

המערכת המסחרית הזו הייתה נקודת ההתחלה הרשמית של דוראל בתחום החשמל הירוק. החברה הלכה והתפתחה עם השנים, תוך שהיא מרחיבה את תצורות המערכות הסולאריות שלה - מפרויקטים קטנים על גגות, לפרויקטים קרקעיים גדולים המשלבים אגירת אנרגיה, כמו גם פרויקטים אגרו וולטאיים.

אנרגיה ירוקה. יח"צ,
אבוקדו לצד פאנלים סולאריים. רבדים/יח"צ

אבוקדו לצד הפאנלים הסואלרים: בין חשמל ירוק וביטחון תזונתי

דוראל מובילה בהקמת מיזמים מסוג זה, העושים שימוש משותף בשטח הן להפקת אנרגיה סולארית והן לחקלאות מתקדמת, כך ששני הצדדים יוצאים מורווחים. "פיתחנו את התחום הזה ולאחר תקופת מחקר וניסוי, אנחנו הראשונים שכבר הקימו בישראל פרויקטים בצורה מסחרית לדוגמה בקיבוץ רבדים, שם מגדלים אבוקדו לצד הפאנלים הסולאריים או בכרמי הענבים הסולאריים במעלה גלבוע. הפרויקטים האלה מושכים תשומת לב בינלאומית, מאחר והם פותרים שתי סוגיות חשובות - חשמל ירוק וביטחון תזונתי" מוסיף נוימן.

כיום, עם שותפויות עם למעלה מ-240 קיבוצים בישראל (מתוך סך כולל של 270 קיבוצים), מאות פרויקטים בארץ ובעולם שכבר מייצרים ואוגרים חשמל ירוק ועוד רבים שנמצאים בתהליך הקמה, החברה היא שם דבר בתחום. החל משנת 2024, דוראל גם תחל למכור לצרכנים גדולים את החשמל הירוק אותו היא מייצרת, כספקית חשמל ירוק.

אנרגיה ירוקה. יח"צ,
פרויקט אינדיאנה צפון של דוראל בארה"ב - מהפרויקטים הגדולים בעולם/יח"צ

הפרויקט הגדול ביותר בארה"ב

בשנת 2019 החברה התרחבה לפעילות גלובלית, בעיקר בארה"ב, שם הוקמה חברת הבת Doral Renewables LLC, שמקימה בימים אלה את הפרויקט הגדול ביותר בארה"ב, אשר חלקו הראשון הושלם בימים אלה.

"קיבלנו החלטה לאתר קרקעות במקומות נכונים בארה"ב ולפתח את הפעילות הזו שם וכך באמת קרה", מספר נוימן. "תוך שנים ספורות הצלחנו לאתר קרקעות בלמעלה מ-20 מדינות, רובן בחוף המזרחי של ארה"ב, שהבולטת שבהן היא מדינת אינדיאנה שבה חתמנו על עסקאות עם למעלה מ-60 בעלי קרקעות בשטח עצום כולל של מעל 50 אלף דונם, כשטחה הגיאוגרפי של תל אביב- יפו. קצב ההקמה שם מהיר באופן יחסי. הפגישה הראשונה עם בעל הקרקע הראשון הייתה ברבעון הראשון של 2020, בשנה שעברה סגרנו את תהליך האישורים וסגירה פיננסית גדולה בהיקף של 500 מיליון דולר וכיום סיימנו כבר את ההקמות של חלקו הראשון של הפרויקט. הפרויקט בכללותו צפוי להפיק כמות עצומה של כ-1.6 ג'יגה ואט של חשמל ירוק. זה רק אחד מיני רבים -יש לנו פרויקטים גדולים נוספים במדינות כמו פנסילבניה, ויסקונסין, אוהיו, דלאוור, ועוד".

מה לדעתך מייחד את דוראל בשוק האמריקני?

"דוראל מציעה ללקוחות את שרשרת הערך הטובה ביותר. מה שמוביל אותנו לאורך כל השנים הוא פיתוח עצמי של כל שרשרת הערך החל מקשר ישיר עם בעל הקרקע, פיתוח הפרויקט, רישויים, היתרים ורישיונות, מימון והקמת הפרויקט והחזקתו לאורך השנים. אנו מצליחים לפתח את הפרויקטים בעצמנו תוך הבאת מוכנות לבנייה בשווי של כמה מיליוני דולרים בודדים, כאשר בהמשך, כשהפרויקט מגיע בפועל למוכנות הזו הוא שווה הרבה יותר, לעיתים פי 10 ופי 20 מהסכום המקורי".

ובכלל, אם היית מנסה להגדיר את מהות החברה, את ייחודה הגדול, באיזה ביטוי היית משתמש?

"ראשוניות, חדשנות ושותפות. היינו הראשונים שהקימו מערכת מסחרית בתחילת הדרך, הראשונים שהקימו מערכת לאגירת חשמל בקיבוץ מעלה גלבוע ופרויקט אגרו וולטאי ברבדים, הראשונים שמקימים מתקן של מימן ירוק בסמוך לקיבוץ יטבתה. דוראל נשענת על הקשר והחיבור שלה לחדשנות ולא חוששת להשקיע ולהקים פרויקטים מסחריים המבוססים על אותן טכנולוגיות חדשניות - כל זאת כמובן תוך שיתוף פעולה עם שותפינו לדרך".

יובל גולן, בשיתוף דוראל
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully